Festivalqueen

Tigerbalsam, hästbalsam och Tietzes syndrom


Nu har jag över-lidit av ONT i 2-3 veckor igen. 
Mitt ont i revbensmusklerna har kommit och gått i flera år... 
Första gången blev jag rädd. 
Jag trodde det var fel på mitt hjärta, eftersom det satt på vänster sida. 

Numera vet jag att det är någon slags oförklarlig inflammation i revbensmusklerna och brosket, jag vet numera att det går över efter ett par veckor och då är det lättare att uthärda. 

Smärtan innebär att jag skriker AJ! 
varje gång: 
* jag vänder mig om i sängen 
* ska gå upp ur sängen eller soffan 
* ska sätta mig i bilen 
* nyser 
* hostar 
* skrattar! 

Tydligen kallas det  Tietzes syndrom. 

(nedan beskrivning enligt 1177:
Det kallas ibland också kostokondrit vilket betyder inflammation i revben och brosk. Det namnet beskriver bättre vad det är. Alltså en inflammation i leden där revbenet är fäst på bröstbenet. Smärtorna sitter oftast intill bröstbenet, och kan vara värre när du rör på överkroppen. Exempel på det är när du vänder dig i sängen på natten, hostar, andas djupt eller lyfter föremål.) 

Ipren i tablettform hjälper inte, Voltaren hjälper inte heller nämnvärt. 

Det enda som lindrar är TIGERBALSAM och hästbalsam (Arnika). 
Naturens läkemedel 🌼